Content is key

Vernieuwend, verrassend, maar bovenal relevant. Goede content vormt de basis voor alle campagnes. Maar het creëren van content is een uitdaging. Voor wie schrijf je content, welke onderwerpen zijn relevant, hoe schrijf je een pakkende tekst, hoe zorg je ervoor dat de content goed vindbaar is in zoekmachines en welke foto’s of video’s kun je het beste gebruiken? Kortom, er komt een hoop kijken bij het ontwikkelen van goede content. Maar bovenal, hoe zorgen we er nu voor dat er unieke content komt dat jouw merk of organisatie relevant onder de aandacht brengt bij je doelgroepen.

Het begint allemaal met een goede doelgroepanalyse, want voor het beste resultaat zul je moeten weten welke doelgroepen er zijn en wat voor de doelgroep(en) interessante thema’s zijn. Aan de hand van persona’s krijg je inzicht wat iemand beweegt en welke thema’s relevant zijn. Door inzicht hierin te krijgen en de doelgroep te differentiëren, kun je doelgroepspecifieke content ontwikkelen. Ok, dan is dit inzichtelijk, maar hoe krijg je dan bereik en welke communicatie kanalen schakel je in, want ieder kanaal heeft een eigen benadering. Het is belangrijk om de juiste kennis te hebben van de mogelijkheden.  Via het partnernetwerk van Mind the Gapp kan de juiste kennis worden geraadpleegd. Of het nu gaat om de strategie of content ontwikkeling, belangrijkste is doen. Zorg er dan ook voor dat er een goede content kalender wordt samengesteld en maak goede afspraken over wanneer wat wordt gecommuniceerd.

Als je besluit om zelf contetn te ontwikkelen, onderstaand een aantal tips om dit wellicht te verbeteren:

Het uitgangspunt is  het schrijven van unieke content die geoptimaliseerd is voor zoekmachines en tegelijkertijd mensen aanspreekt.

#1. Schrijf (potentiële) ideeën direct op

Zorg  dat je altijd iets bij je hebt waarin je je spontane ideeën kunt noteren. Het maakt niet uit of je dit in je smartphone doet of in een klein notitieboekje. Het gaat erom dat je ze direct kunt vastleggen, zodat je ze later verder uit kunt werken.

#2. Laat je inspireren
Als je het even niet meer weet, laat je dan inspireren door anderen. Zorg dat je tijd hebt om vakliteratuur te bestuderen of bekijk relevante websites voor onderwerpen. Zorg er wel voor dat je een eigen originele titel creëert en kopieer het niet van een ander.

#3. Maak gebruik van mindmaps
Mindmaps zijn een handig hulpmiddel. Schrijf de hoofdonderwerpen op, de onderwerpen waarvan je weet dat je doelgroep meer informatie over wilt lezen. Neem een vel papier en schrijf je hoofdonderwerpen in het midden op. Zorg daarbij dat je voldoende ruimte erom heen vrijlaat. Schrijf vervolgens rondom elk hoofdonderwerp relevante sub-onderwerpen op. Die sub-onderwerpen kun je wellicht ook weer uitbreiden met gerelateerde woorden. Zo heb je altijd een mooi overzichtje om op terug te vallen.

#4. Schrijf content waar mensen iets aan hebben
Veel bedrijven zenden graag en vertellen waarin zij en hun producten goed zijn, maar het is veel relevanter om het te benaderen vanuit je doelgroep. Schrijf over de toepassingen en oplossingen in plaats van de productkenmerken. Zorg dat bepaalde onderwerpen herkenbaar zijn en voorzie in een behoefte.

#5. Schrijf eerst voor mensen, daarna voor zoekmachines
Zoekmachines indexeren je content, maar ze lezen die niet. Als je mensen wil bereiken met je content, dan moet je in de eerste plaats schrijven voor mensen. Maar doe dit aan de hand van relevante keywords!

#6. Besteed extra aandacht aan titels
Zelfs al schrijf je unieke en waardevolle content, als je een middelmatige titel hebt zal je geen click-through ratio hebben. Je titel moet de aandacht van je bezoekers trekken en overtuigen om door te klikken en verder te lezen.

#7. Presenteer je content met een onderscheidende tone of voice of stijl
Het schrijven van unieke content betekent dat niet alleen de content zelf uniek moet zijn. Het hoeft niet per se informatie te zijn die nergens anders te vinden is. Het gaat er ook om dat je je content op een unieke manier presenteert. Ontwikkel een eigen stijl , een herkenbare tone of voice die mensen aanspreekt en overtuigd om weer terug te komen.